Att ha sitt eget namn som varumärke har blivit populärt de senaste åren. Influencers har tagit över instagram och många ser dem som förebilder. De har en stor påverkan på marknaden och många har därför fått göra sina egna klädkollektioner för kända varumärken.

Klädvarumärken, stora och små, måste ständigt följa med i trenderna och synas i mängden för att gå med vinst. Senaste åren har det varit en bra marknadsföringsstrategi att synas genom influencers. Influencers är personer som kan påverka en stor mängd människor inom sociala medier. Med många följare har influencers en stor räckvidd och varje person kan rikta sig till olika målgrupper. 

Personer som ser upp till en influencer kommer vilja bära dennes kläder. Om influencers dessutom designat kläderna själv blir värdet högre för följare. En influencer kan påstås vara en trovärdig källa eftersom det fungerar som en rekommendation från någon vi ser upp till. Att marknadsföra sig via influencers är även ett bra sätt att rikta sig till rätt målgrupp.

Vilka har gjort succé?

Några som har gjort egna kollektioner är kända namn som Kenza Zouiten, Therese Lindgren, Lisa Anckarman och Hanna Friberg, även kallad Hannalicious. Dessa influencers har via olika klädvarumärken lanserat klädkollektioner som sålt slut inom några dagar. 

Kenza Zouiten började för många år sedan med att göra skinnjackor för Jofama och idag har hon ett eget klädmärke som heter IvyRevel. IvyRevel såldes för en tid sedan till H&M. Kenza är däremot fortfarande ansiktet utåt för klädmärket och det är ett ypperligt sätt att marknadsföra på. 

Therese Lindgren, som är Sveriges största YouTuber, och Hannalicious, som även är YouTuber har tillsammans med NA-KD fått skapat sina egna klädkollektioner. Dessa har varit otroligt populära och sålt slut direkt. 

Stäng meny